Aina se sattuu, kun joku kertoo eronneensa kirkosta. Oli syy
mikä hyvänsä, se sattuu. Kirkosta, jonka uskoon on tullut kastetuksi. Kirkosta,
jonka uskon varaan voi heittäytyä, kun oma usko horjuu, kirkosta, joka julistaa
rauhan ja armon sanomaa. Kirkosta, joka muistuttaa täydestä ihmisarvosta ja
olemassaolon oikeutuksesta jokaiselle. Kirkosta, joka on puolustanut ja monin
paikoin yhä puolustaa tasa-arvoisia mahdollisuuksia hyvinvointiin ja koulutukseen.
Kirkko, siinä epätäydellisten ihmisten omalla vajavaisella ymmärryksellään
organisoimassa rujoimmassakin muodossa, on Kristuksen ruumis. Ja vaikken
uskokaan, että kasteessa saadusta armosta voi irtautua eroamalla Suomen
evankelis-luterilaiseksi kirkoksi kutsutusta julkisoikeudellisesta yhteisöstä,
on kirkon hylätessään sen jättänyt kuitenkin arvioinut sen joko itselleen
yhdentekeväksi tai arvomaailmansa vastaiseksi.
Usein jään pohtimaan, mistä kumpuaa maailmankatsomus, jota halutaan kiihkeästi nimittää kristilliseksi. Koko elämäni tiiviissä yhteydessä kirkkoon kasvaneena tunnustan, että omaan maailmankatsomukseeni ovat kuitenkin vaikuttaneet useat tekijät, todennäköisesti eniten äidiltäni saama kasvatus. Vaikka monia itselleni tärkeitä arvoja voisin perustella Raamatusta käsin, pitäisin älyllisesti epärehellisenä julistaa omaa maailmankatsomustani sillä tavalla kristilliseksi, että pitäisin tavalla tai toisella siitä poikkeavaa arvomaailmaa ateistisena tai jostain muusta uskonnosta kumpuavana.
Usein jään pohtimaan, mistä kumpuaa maailmankatsomus, jota halutaan kiihkeästi nimittää kristilliseksi. Koko elämäni tiiviissä yhteydessä kirkkoon kasvaneena tunnustan, että omaan maailmankatsomukseeni ovat kuitenkin vaikuttaneet useat tekijät, todennäköisesti eniten äidiltäni saama kasvatus. Vaikka monia itselleni tärkeitä arvoja voisin perustella Raamatusta käsin, pitäisin älyllisesti epärehellisenä julistaa omaa maailmankatsomustani sillä tavalla kristilliseksi, että pitäisin tavalla tai toisella siitä poikkeavaa arvomaailmaa ateistisena tai jostain muusta uskonnosta kumpuavana.
Näissä presidentinvaaleissa ensimmäisten joukossa ehdolle
asettui henkilö, jonka arvomaailman katson tulevan lähelle omaani. Kaikista
ehdokkaista katson Pekka Haaviston maailmankatsomuksen olevan omasta
näkökulmastani katsottuna kristillisin, koska sen ytimessä ovat rauha,
oikeudenmukaisuus ja tasa-arvoisesti jakautuva hyvinvointi. Ja kuitenkin, juuri
tämä ehdokas on – ja tässä kohtaa sattuu – eronnut kirkosta.
Yhden uskonnonopettajan näkemykset jättäisi kypsä aikuinen
todennäköisesti omaan arvoonsa, nuoruuden ehdottomuudessa tehty johtopäätös kirkon
jättämisessä on ymmärrettävä. Vaikeampi on puolustaa sitä, että kirkko ei ole ollut
rohkea edelläkävijä vähemmistöjen oikeuksien puolestapuhujana niin kuin siltä
olisi pitänyt voida odottaa. Siksi ei voi kohtuudella odottaa paluuta jäseneksi
kirkkoon, jossa loukkaavaa puhetta yhä siedetään liikaa.
Presidentin viran hyvä hoitaminen ei riipu viranhaltijan
uskonnosta tai uskonnollisuudesta. Siksi minun ei ole vaikea äänestää kirkkoon
kuulumatonta ehdokasta. Mutta jossain hyvin syvällä minussa elää toivo siitä,
että kirkko olisi myös hänelle tärkeä. Niin tärkeä, että kaikesta huolimatta hän
haluaisi olla sen jäsen.
Pekka Haavisto, joka muuten on kirkon ulkomaan avun hallituksen jäsen, on sanonut:
VastaaPoista- Toivon, että ihmiset, jotka haluavat muuttaa kirkkoa, pysyisivät siellä jäseninä ja vaikuttaisivat kirkon sisällä, Haavisto sanoi Hatunnosto-kirjansa (Kirjapaja) julkistamistilaisuudessa tiistaina.
Haavisto on jopa pohtinut viime päivien keskustelun jälkeen, pitäisikö itse näyttää esimerkkiä ja liittyä uudelleen kirkkoon.
- En ole ainoa, joka on miettinyt tätä näin päin. Vaikka en ole kirkon jäsen, minua on alkanut käydä kirkkoa sääliksi. Kirkossa on paljon ihmisiä, joille ihmisarvon kunnioittaminen kaikissa tapauksissa on hirveän tärkeä periaate. Sellaisten ihmisten puolesta olen ollut pahoillani tässä keskustelussa.
Olen miettinyt ihan samoja asioita. Kirkosta eroamisen lisäksi minua itseäni koskee kipeästi myös se, että jotkut herätyskristilliset vanhemmat jättävät lapsensa kastamatta, koska eivät halua kastaa lastaan tradition takia, ja lapsi saa sitten "uskoon tultuaan" käydä uskovien kasteella. Tämä satuttaa myös minua, joka ajattelen, että se mitä kasteessa tapahtuu on Jumalan kädessä, eikä meidän valintamme.
VastaaPoistaMenin kasteelle vasta 15-vuotiaana ja olen erittäin kiitollinen vanhemmille, että sain tehdä tämän tärkeän päätöksen itse. Jeesuksenkin aikana ihmiset kastetiin aikuisina, eikä siinä ollut minkäänlaista teologista ongelmaa.
VastaaPoistaIhana teksti! Tällaisia ajatuksia kaipaisin lisää! :)
VastaaPoistaJa Haavistohan on sanonut että haluaisi liittyä kirkkoon, jos kirkko hyväksyisi myös vähemmistöryhmät ja antaisi heille oikeudet.
tässä myös lukuvinkki:
http://elinajamsa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/96345-onko-kyse-oikeassa-olemisesta
Hei!
VastaaPoistaEn tiedä, huomataanko kommenttiani näin vanhasta postauksesta, mutta laitanpa kuitenkin oman pohdintani peliin. Onko papin näkökulmasta parempi, jos ihminen joka on perin juurin tarkastellut suhdettaan kristinuskon Jumalaan ja todennut, ettei kirkko palvele häntä, eroaa kirkosta - vai tulisiko henkilön joka tapauksessa pysytellä kirkon piirissä? Ainakin verolliselta kannalta ajatellen voisi uskoa, että kirkon työntekijät kehottaisivat mahdollisimman monia pysymään kirkossa, mutta silti aina kehotetaan itsetutkiskeluun. Entä jos vaikka hindulaisuus tarjoaa onnen sitä etsivälle henkilölle? Mikäli annetaan ohje, ettei kirkosta koskaan tulisi erota, tulee kuva, että kirkko kieltäisi kaikkia kertakaikkiaan ajattelemasta itse. Massaerot kirkosta vain protestin takia ovat tottakai älyvapaita, mutta entäs jos taustalla on siis joku painava, henkilökohtainen syy? Tässä on kysymys, jota olen miettinyt totuutta etsivänä, henkisenä ihmisenä, joka ei kuitenkaan koe ev. lut. kirkon tarjoavan sitä ainoaa oikeaa vastausta juuri minulle.
Hei!
VastaaPoistaMeillä on mahdollista (kaikkialla ei ole) erota kirkosta, ja tottakai sitä oikeutta saa käyttää. Sitä toivoisin, ettei kirkon tai muun uskonnollisen yhteisön osallisuutta pidettäisi ikäänkuin kauppaketjun jäsenyytenä, josta luovutaan, jos edut eivät tunnu vastaavan niistä maksettavaa hintaa.
Joskus myös ihmettelen kuullessani jonkun vaihtaneen uskontoa, koska uudesta löytyi joku itselle sopiva elementti, joka olisi kyllä löytynyt myös kristinuskosta. Uskon ilmenemismuodot ovat moninaiset, jos etsii oman uskonnon ulkopuolelta, voisi ehkä etsiä sen sisäpuoleltakin?
Ajatteleminen on aina viisasta. Jos se johtaa johonkin, mistä löytää rauhan, ei ole muiden asia arvostella.